Ранній розвиток дитини – шкідливо чи необхідно?


ранній розвиток дітей
– Чи варто займатись розвитком дитини до її народження?
– Що означає ранній розвиток дітей?
– Який розвиток дитини вважається раннім?
– Що думають педагоги та лікарі?

Життя навколо нас все більше нагадує їзду на велосипеді: доки крутиш педалі – будеш їхати. Варто лише на мить зупинитися – впадеш. Щоб встигнути зробити все, що потрібно, необхідно крутитися все швидше і все встигати. Щоб домогтися чогось у житті вже мало закінчити тільки вищий навчальний заклад, стати кандидатом наук та отримати місце роботи. Сьогодні в моді – бути успішним. Це означає знати кілька мов (однією лише англійською вже давно нікого не здивуєш, бо це вже навіть не спеціальність, а тільки додаток до спеціальності), потрібно постійно підвищувати свій професійний рівень, обов’язково займатися одним із видів спорту і бути всебічно розвиненою особистістю. Тому ранній розвиток дитини відіграє важливу роль у формуванні особистості в потрібному напрямку.

Чи варто займатись розвитком дитини до її народження?

Всі батьки, без сумніву, бажають своїм дітям всього найкращого. Вони хочуть, щоб їх дитина виросла і стала розумною, красивою і багатою людиною. Звичайно, можна піднести все це своїй дитині на блюдечку у вигляді спадщини, акцій, готового бізнесу та інших подібних речей. Але набагато розумніше навчити дитину досягати бажаного самостійно. Існує стара хороша притча, у якій старий мудрець не став ловити для хлопчика рибу, щоб той поїв, а дозволив йому бути поруч і вчитися ловити самостійно.

І щоб встигнути навчити свою дитину всьому, що їй може знадобитися в житті, батьки ще до народження малюка починають формувати його вміння та навички. Майбутні мами відвідують курси, де окрім підготовки безпосередньо до пологів звертають особливу увагу на інтелектуальний розвиток дитини. Дуже кумедно і дивно спостерігати з боку, як пузаті без п’яти хвилин мами під музику гримлять брязкальцями біля животів з різних сторін та в різних темпах, прикладають до живота малюнки та різнокольорові аркуші паперу, дружно співають, відбивають ритм на животі та займаються іншими подібними дурницями. І хоча такі процедури навряд чи сприяють народженню геніїв, настрій від них значно покращується, і це вже забезпечує позитивний ефект.

Що означає ранній розвиток дітей?

Майже одразу після народження батьки разом зі своїми дітками починають відвідувати школи з танців, співу та інші різноманітні курси раннього розвитку дітей. Немає однозначних статистичних даних про те, чи сприяють такі цілеспрямовані заняття розвитку видатних здібностей в дітей. Як показує практика, діти, з якими активно і цілеспрямовано займались по тій чи іншій системі, як і всі їх однолітки починають говорити, ходити, їсти, користуватися горщиком. Ні для кого не секрет, що при бажанні дитину можна навчити рахувати і читати навіть в чотири або три роки. Однак в наступні декілька років цього навчаться всі діти в школі.

Однак надмірно відповідальні батьки постійно відчуваю занепокоєння, дивлячись на однолітків своїх дітей. Одна дівчинка вже третій рік займається фігурним катанням та співом, інший хлопчик – гімнастикою, малюванням і ще чимось. Ще, одного хлопчика батьки водять в групу занять по системі Монтессорі мало не з народження, а ще хлопчик вже катається на гірських лижах і займається щодня з вчителем англійською мовою. В деякі спортивні секції дітей записують відразу, як тільки вони з’являться на світ. І ось батькам їх внутрішній голос починає нав’язливо разити, що вони є погані батько і мати, раз не намагаються посилено розвивати дитину, вкладати у неї вміння і знання, водити в декілька секцій та гуртків. Адже інші діти вже багато чого знають та вміють.

Є й такі батьки, які вважають, що для дитини головне здоров’я, а всі іноземні мови, малювання і спортивні школи можуть спокійно почекати. І не треба дитину перевантажувати, адже у неї має бути дитинство з іграми, а не заняття за розкладом. Тому найпотрібнішим в дитячому віці є здоровий сон, перебування на свіжому повітрі та правильне харчування. З такою точкою зору важко не погодитись.

Який розвиток дитини вважається раннім?

Як завжди, у кожного шляху розвитку дитини є свої плюси та мінуси. Але як взнати, де їх більше і де менше? Чи реально корисний для дитини ранній розвиток, чи він навпаки відштовхує малюка від подальшого навчання?

Різноманітних курсів навчання та розвитку дітей сьогодні існує дуже багато. Такі курси, як правило, вщент заповнені бажаючими. Однак якість самого викладання на таких курсах може значно різнитись, а вартість таких послуг зазвичай досить висока. При цьому в більшості випадків потрачені гроші не оправдовуються якістю занять, та й взагалі незрозуміло, чи буде користь з такого навчання. Але на ці питання вже кожна мама шукає відповідь самостійно, адже тільки вона і ніхто інший несе відповідальність за свою дитину.

В першу чергу давайте розберемося, що можна вважати раннім розвитком і що батьки повинні навчити дитину. Це дуже суттєві моменти і варто на них дати вичерпну відповідь.

Бувають такі випадки, коли батьки починають вчити дітей навіть у півтора року. Вони наймають репетитора, намагаються навчати малюка англійської мови або ще чогось. Крім цього приходить вихователька, яка теж проводить з дитиною спеціальну підготовку до занять та вчить робити уроки, яких ще по суті немає. Я хоча такі заняття проводяться в ігровій формі, але вони все-таки є заняттями. Зрозуміло, що це все неприпустимо.

Звісно, дитина в півтора року повинна обов’язково розвиватись, але такий ранній розвиток дитини ні в якому випадку не повинен носити форму навчання навіть по дошкільному зразку, тим більше шкільних занять з учителями. Дуже добре, якщо дитина разом з мамою відвідує різні гуртки, де можна поспівати пісеньки, почитати віршики, просто побувати в ігровому середовищі. Наявність великої кількості різних іграшок та предметів допоможе у розвитку сенсорних відчуттів. Але якщо річну дитину намагаються вчити розрізняти букви та цифри та ще й запитують в неї правильні відповіді – це аж ніяк не можна назвати раннім розвитком дитини.

Що думають педагоги та лікарі?

Більшість відомих фахівців висловлюється проти раннього навчання дітей письма, читання та шкільних предметів. Вони вважають, що в дошкільному віці мають вирішуватися більш важливіші завдання. В маленьких дітей набагато важливіше розвивати здібності, а для цього більш ефективними є різноманітні ігри, малювання, конструювання та інші дошкільні види діяльності.

Українські педагоги та лікарі вважають, що сучасні шкільні програми навчання погано пристосовані навіть для дітей семирічного віку, не кажучи вже про менших дітей, для яких такі заняття є маже неприйнятними. Вітчизняне законодавство визначає, що дитина може ходити в школу з шести років або з семи – на розсуд батьків. При цьому більшість фахівців не рекомендують батькам віддавати дітей до школи раніше, ніж в сім років. Винятком може бути лише рідкісний випадок, коли дійсно дитина випереджає своїх однолітків за рівнем особистісного та емоційного розвитку. Але в даному випадку слід зауважити, що мова йде саме про ранній особистісний та емоційний, а не ранній інтелектуальний розвиток дитини. Слід зауважити, що інтелектуально розвинені діти у більшості випадків, як правило, відстають від своїх однолітків в емоційному та особистісному розвитку.

Коментарів немає

Опитування

Чи повинна бути медицина платною?

Loading ... Loading ...