Перейти до контенту

Ігри для розвитку мовлення у дітей 3 – 4 років

чіпси


вправи для розвитку вимови у дітей
- Ігри для розвитку мовлення у дитини віком від 3 до 4 років

Усі батьки хочуть дати своїй дитині тільки все найкраще. Це стосується одягу, продуктів, виховання, а також повноцінного фізичного і розумового розвитку. Найпростіше щось пояснити малюкові в ігровій формі. Таке навчання не спричинить протесту і дитина з задоволенням засвоїть потрібний матеріал. Зараз піде мова про ігри для розвитку мовлення у дітей 3 - 4 років. Вік складний, дитину важко змусити займатися, практично неможливо утримувати її увагу довше ніж 15 - 20 хвилин. Але, як не крути, займатися з малюком просто необхідно. Крім цього, ігри на розвиток мовлення цікавлять і педагогів дитячих садків, які саме організовують заняття з дітьми для розвитку мовних навичок.

Заняття з розвитку мовлення дуже важливі для подальшого навчання дитини. Досить часто можна зустріти учня початкової школи, який не вміє, наприклад, переказати прочитаний фрагмент оповідання, не може чітко висловити свої думки, має складнощі у спілкуванні з однолітками. Це відбувається з багатьох причин, але основним фактором є відсутність у минулому необхідної уваги розвитку його мовлення.

Якщо ваш дитина відчуває такі ж проблеми у початковій школі, рекомендуємо запам'ятати цікаві ігри для розвитку мовлення у дітей старшого віку, що описані у відповідній статті.

Вчити маленьких дітей складно і, як показує практика, краще це робити в формі гри. У такому випадку дитина із задоволенням виконує необхідні завдання та отримує колосальний досвід у розвитку мовлення.

Ігри для розвитку мовлення у дитини віком від 3 до 4 років

Зараз ми розповімо про найбільш популярні та ефективні ігри для розвитку мовлення, поговоримо про правила таких ігор і з'ясуємо, чим вони корисні для дітей віком від 3 до 4 років.

Гра «Хто швидший за всіх?»

Мета: розвиток уваги і логічного мислення.

Перебуваючи в одній кімнаті з дитиною, слід вибрати об'єкт. Потім потрібно пояснити дитині, що той, хто швидше за всіх знайде цей предмет і правильно скаже його назву, стане переможцем. Наприклад, знайти квадратні поверхні, іграшки, тварин, столові прилади і т.д.

Гра «Незнайко»

Мета: розвиток мовлення і пам'яті.

Вибрати з групи малюків одного «Незнайку». Він буде задавати іншим дітям різні питання, на які вони повинні правильно відповісти. Наприклад: «Що таке вишня?» (Дерево.) «Де ростуть помідори?» (На грядці.) «Коли встає сонце?» (На світанку.) «Де плавають жаби?» (У ставку.)

Гра «Скриня скарбів»

Мета: засвоїти правильну вимову іменників і дати їм характеристику.

У ящик покласти декілька іграшок, знайти його в приміщенні разом з дітьми. Вихователь повинен запропонувати подивитися, що там знаходиться. Діти по черзі беруть іграшки та розповідають, що вони знайшли і як це виглядає. Наприклад: «Це піраміда. Вона складається з чотирьох кілець і голови. Найбільше кільце зеленого кольору внизу. Трохи менше кільце синього кольору, ще менше - зеленого, а найменше - жовтого». «А в мене трактор. Він помаранчевий і в нього є ківш. Ківш потрібен для того, щоб копати землю». «А в мене кубики. Вони м'які та різнокольорові. На кубиках намальовані цифри і тварини».

Всі іграшки потім скласти у ящик. Вихователь починає описувати їх, а діти намагаються вгадати, про що саме йде мова.

Гра «Сорока-ворона»

Мета: засвоєння іменників та дієслів.

пастилки

Дітям розповідають поговірку. «Сорока-ворона кашу варила, (уявно розмішуючи кашу в каструлі вправо) діток годувала (розмішуючи кашу вліво), цьому дам, (загнути мізинець першій дитині), цьому дам, (загнути безіменний палець другій дитині), цьому дам, (загнути середній палець третій дитині), і цьому дам, (загнути вказівний палець четвертій дитині), а цьому не дам! (Підійти до п'ятій дитині та декілька секунд потерти великий пальчик), бо він води не носив, дрова не рубав, проспав увесь день на печі».

Потім потрібно задати дітям питання, що ж потрібно для того, щоб зварити кашу? Робити підказки окремими словами, наприклад: молоко, крупа, цукор і т.д.

Гра «Ану відшукай»

Мета: вивчення прийменників в, на, під та розвиток концентрації уваги.

До бабусі приїхав у гості онук. Вони вирішили пограти в хованки. Заховався хлопчик (ім'я малюка) в білизняний кошик і сидить тихенько, а бабуся шукає. Де ж (ім'я малюка)? Може він за кріслом? Ні, за кріслом немає. Може він під ліжком? Ні, під ліжком теж немає. А може на шафі? Там його теж немає! А може в кошику? Ага, ось ти де!

Після цього потрібно озвучити, як саме дитина заховалася у тому місці, де її знайшли.

Гра «Казка з сюрпризом»

Мета: розвиток фантазії та уважності.

Дітям потрібно розповісти казку, яку вони вже знають, наприклад, «Гуси-лебеді». І під час розповіді там, де Марійка ховається з братиком під яблуню, змінити хід подій. «Яблунька-яблунька, захисти від гусей, допоможи нам!» Яблунька не захотіла допомагати і не пустила Марійку з братиком. Гуси-лебеді наздогнали дітей, взяли та віддали бабі Язі».

Діти повинні сказати, в якому місці казку змінили і почали розповідати не так, як треба. Після цього малюки повинні самі спробувати розповісти казку так, як вони хочуть, проявивши фантазію. При цьому в дітей потрібно запитувати, чому вони сказали саме так а не інакше.

Гра «Особливий поїзд»

Мета: розвиток слуху.

Матеріали для виготовлення макетів та складових частин: картонні коробки.

Спочатку потрібно виготовити з коробок потяг і вагони. Потім слід розповісти малюкам, що цей поїзд возить лише ті речі, які починаються на букву б, або п, або ц і т.д. Діти повинні вибрати лише ті предмети, назва яких починається на вказану букву і правильно їх назвати.

Гра «Багато чи один?»

Мета: навчити правильно використовувати однину і множину.

Матеріали для гри: кубики з картинками.

Кубики покласти перед дітьми. На кубиках повинні бути зображені картинки з одним малюнком і з декількома малюнками одного і того ж виду. Потім показати його малюкам і запитати: «Скільки їжачків на галявині?». І відповісти: «На моїй галявині три їжачка, а на твоїй - один». Потрібно підбирати картинки таких об'єктів, у яких в множині змінюється закінчення: лапа - лапи, хвіст - хвости, рука - руки і т.д.

Гра «Гості на порозі»

Мета: розвиток мовлення і мислення.

Ягня забуло, що воно ягня. Треба допомогти тварині згадати хто вона, якщо її тато - баран, а мама - вівця. Потім розглянути декілька таких ситуацій з вовченям, каченям і т.д.

Гра «Де моя машина?»

Мета: розвиток мовлення та покращення орієнтації.

Перед дітьми слід поставити машину, а поруч з нею покласти вже знайомі предмети. Потім дітей потрібно запитати: «Де твоя машинка?». Відповідь: «На підлозі». Далі потрібно змінювати запитання: «Що лежить поруч з машиною?», «Поруч з чим стоїть машина?», «Що позаду машини?», «Що справа від машини?», «Що зліва машини?» і т.д.

Гра «Покупець - продавець»

Мета: розвиток слуху та уважності.

Потрібно покласти на столі «товари» і запропонувати дитині «купити» ті, що сподобалися. Придбати їх можна тільки тоді, коли правильно назвеш першу букву потрібного товару. Наприклад, вилка - «в», лялька - «л» і т.д.

Гра «Красиве слівце»

Мета: для вивчення букв і розвитку дрібної моторики.

Матеріали: аркуші А5 або А4, ґудзики.

Потрібно написати на аркуші недовге слово (їжак, кіт, баба, дід) і вирізати його. Дитина сам повинна слово прочитати. Далі вихователь просить малюка прикрасити слово, приклеївши до краю ґудзики на свій смак. Якщо дитина починає прикрашати слово неправильно - з середини або справа наліво, їй потрібно пояснити, що слова читаються зліва направо і прочитати вголос.

Гра «Хто тут у нас?»

Мета: розвиток уважності та сприйняття на слух.

Потрібно детально описати когось з дітей, розповісти в чому малюк одягнений, взутий, яка у нього на голові зачіска. Дитина повинна зрозуміти, що мова йде про неї. Наприклад: «Це хлопчик. Він стоїть біля вікна в синіх джинсах та іграшкою в руках.».

Гра «Що у мене в коробці?»

Мета: розвиток вимови і мислення.

Матеріали: коробка, іграшки або фрукти.

Дитина підходить до коробки і бере предмет. Далі самостійно або за допомогою вихователя описує його. Наприклад: «Це огірок. Він зелений. Довгий. Його можна їсти ». Або: «Це лялька Марійка. Вона невелика. У неї біле волосся з червоними бантами. Марійка одягнена в майку жовтого кольору і чорні шорти. На ногах червоні туфлі.».

Гра «Плутанина»

Мета: розвиток мислення, уважності та вимови.

Буратіно вирішив зайти в гості до малюка. Взяв з собою свою приятельку качечку. Буратіно почав описувати свою качечку. Наприклад: «У моєї качки зелений дзьоб, червоне пір'я і дуже великі фіолетові лапи». Або, наприклад, з іншим тваринам: «У корови маленький ніс, короткий хвіст і вона мукає Ква-Ква». Дитина повинна помітити помилки і виправити їх вголос.

Гра «Хто так розмовляє?»

Мета: навчити дитину розрізняти різні голоси і визначати кому вони належать.

Матеріали: музичні іграшки або звичайні іграшки (тоді вихователь імітує звуки тварин самостійно).

Починається гра з того, що дитина ніби чекає гостей. Ось стукають у двері звірі. Собачка постукала і загавкав: «Гав-гав!». Педагог запитує у дитини: «Хто там гавкає за порогом? Що за звір?». Малюк повинен відповісти до того, як собачка з'явиться перед ним.

Таким же чином заходять у гості інші тваринки. Потрібно сказати дитині, щоб він запросив гостей у будинок, звертаючись до них. Наприклад, «Собачка, заходь!» Або «Коза, не стій на порозі. Заходь в будинок.». Якщо під час гри будуть помилки, вихователь повинен їх виправити і пояснити малюку, як буде правильно.

Можна гру дещо ускладнити, поділивши тварин на дорослих і маленьких. Наприклад, озвучувати маленьких ніжнішим, писклявим голосом, а дорослих - звичайним голосом.

Гра «Переконай друга»

Мета: розвиток вимови і тренування пам'яті.

Гра починається з того, що вихователь «випадково» плутає хто чиє дитинча і хто чий батько. Наприклад: «Я вважаю, що тато козеня - зебра. Зебра має шерсть і козеня теж має шерсть. Зебра з рогами і козеня з ріжками. У зебри є копита і в його дитинчати є копитця». Дитина повинна довести вихователю, що він помиляється і зебра - це маленька конячка. Козеня мекає, а зебра ірже. Козеня одного кольору або різнокольорове, а зебра має чорні та білі смужки і т.д. Можна змішати різні предмети, наприклад: «цукерки ростуть на дереві», «ослик живе в дуплі» і т.д. Гра повинна мати логічне завершення для кращого засвоєння.

Гра «Подорожі»

Мета: розвиток фантазії, пам'яті, вимови.

Потрібно поставити два стільці один за одним, зробити уявний потяг, розсадити малюків в ньому і поїхали! «Чу-чу!» - поїзд поїхав. Потім слід почати розповідати, що «видно» попереду, праворуч, ліворуч і позаду. «Я бачу ставок. А в ньому ось така черепаха! А ось сидить дядько рибалка і хоче зловити рибу». При прояві недостатньої активності дитини в цій грі потрібно допомагати їй, задаючи питання. «Ми проїжджаємо повз селище? Ти бачиш людей на полі? Я бачу хлопчиків та дівчаток. Де ж їх батьки?».

Гра «Найшкідливіший дитина»

Мета: розвиток мислення, вимови, знайомство зі словами антонімами.

Вихователь щось говорить, а дитина повинна сказати протилежне за змістом, наприклад:

Вихователь: - Зошит чистий.
Дитина: - Зошит списаний.
Вихователь: - Іграшка суха.
Дитина: - Ні, вона мокра.
Вихователь: - На вулиці холодно.
Дитина: - Ні. На вулиці тепло.
І так далі.

Гра «Розкажи хто ти»

Мета: розвиток логічного мислення і мовлення.

Діти по черзі розповідають вихователю про себе. Хто ти - хлопчик чи дівчинка; як тебе звуть (ім'я, прізвище, по батькові); де живеш (місто, адреса); як звуть твою маму і тата; чим тобі подобається займатися (грати ігри, щось майструвати); чи є в тебе брати або сестрички і т.д.

Гра «Поні»

Мета: розвиток мовного апарату і правильної вимови букв.

Дитина повинна клацати язичком, показуючи як поні скаче і стукає копитами. Така вправа корисна для правильної вимови букв Р, Ш, Л, Ж. Заняття бажано проводити щодня.

Висновок

Діти віком від 3 до 4 років дуже цікаві. Вони вже багато знають про навколишній світ, про різні предмети. Досить часто такі малюки вже можуть висловити свою думку словами. Запропоновані вище ігри дуже прості в застосуванні. Всі вони зацікавлять дитину і вона буде виконувати запропоновані правила гри, швидко запам'ятовуючи почуте. Таким чином будуть тренуватись її навички і мовлення. Крім цього ігри, в яких задіяні ще й предмети, допоможуть розвитку моторики дитини. Не варто забувати, що мовлення (вимова) безпосередньо залежить від розвитку дрібної моторики.