Перейти до контенту

Ігри для розвитку мовлення у дітей 5 – 6 років


уроки розвитку мовлення і вимови для 5 - 6 років
- Що таке ігри для розвитку мовлення?
- Деякі ігри для дітей 5 - 6 років

Розвиток мовлення - важлива складова розвитку дитини. Займатися розвитком мовлення потрібно з перших днів життя немовляти. Слід постійно спілкуватися з малюком, грати з ним в ігри, розмовляти, висловлювати емоції. Доведено, що діти, які не мають в ранньому віці достатнього мовного контакту з рідними, гальмуються у розвитку, їм складніше дається навчання в дошкільному закладі, школі, страждають комунікативні навички. У матеріалах цієї статті мова піде про те, яким чином можна покращити мовлення дитини, адже змусити усвідомлено вчитися малюка віком 5 - 6 років дуже складно. Тому на допомогу прийдуть ігри для розвитку мовлення.

Що таке ігри для розвитку мовлення?

Мовні ігри умовно можна розділити на чотири види залежно від того, на розвиток чого саме вони спрямовані. Існують наступні види мовних ігор.

1. Ігри, що сприяють звуковій, фонематичній корекції. Граючи у них, діти вчаться правильно вимовляти, чути, виділяти звуки мови у складі, слові, реченні.
2. Ігри на граматику. Це правильна зміна слова за родами, числами, часом, узгодження його з іншими словами в реченні.
3. Ігри на розширення і розвиток словникового запасу.
4. Ігри на розвиток зв'язного мовлення.

Деякі ігри для дітей 5 - 6 років

Представлені нижче ігри проводяться під непомітним керівництвом дорослого, який не просто пропонує дітям завдання, а грає разом з ними. Емоційно забарвлені мовні ігри повинні пробуджувати в малюків інтерес, бажання досягти результату, впоратися першим.

Гра «Збери разом»

Ігри з чарівним мішечком дають можливість використання знайомих ігор у нових варіаціях. У мішечок разом з дітьми дорослий складає предмети, маленькі іграшки. Потім пропонує повторити, що лежить в мішечку. Потім дітям дає завдання вибрати на дотик предмети, в яких є буква «М» або будь-який інший звук. Можна скласти в мішечок іграшковий посуд (ляльковий одяг, овочі або фрукти, письмове приладдя) і просити діставати по одній речі, пояснюючи її призначення або описуючи зовнішній вигляд. У грі приймає участь від 2 до 6 дітей. Вона дозволяє розвинути вміння виділяти в словах заданий звук, закріпити узагальнені поняття, уточнити лексичний словник та розвинути зв'язну вимову.

Гра «100 і одне запитання»

У дорослого за ширмою заховані знайомі дітям предмети (ґудзик, кружка, шишка, м'ячик, ложка, стрічка, олівець). Заготовлено близько 60 фішок. Ведучий показує який-небудь предмет, а діти повинні задавати про нього питання. Питання можуть бути різноманітні, але пов'язані з цим предметом. За кожне поставлене питання дитина отримує фішку. Хто збере більше цих фішок, той і переможе. Брати участь можуть до десяти дітей.

Змагальний характер гри активізує і розвиває вимову, змушує швидше думати і допомагає досліджувати предмет з усіх боків за допомогою питань.

Гра «Назви ціле»

Гра проводиться в колі. У центрі стоїть ведучий з м'ячем в руках. Кидаючи м'яч гравцеві, він називає частину будь-якого предмета (ручка, листок, ніжка, колесо). Дитина, повертаючи м'яч дорослому, називає цілий предмет (лялька, зошит, стілець, велосипед). Деякі слова можна повторювати, отримуючи інші відповіді (шафа, дерево, малюк, машина). Участь у грі можуть приймати до 6 дітей одночасно. Вона сприяє швидкості мислення, знайомить малюків з багатозначними словами, розширює словниковий запас, розвиває увагу і пам'ять.

чіпси

Гра «Назви слово»

Ведучий називає перший склад і кидає м'яч гравцеві. Дитина у відповідь придумує слово: ма - малина, по - поле, су - сушка. Варіант гри - діти називають по черзі всі слова, які починаються з названого складу: за -: замок, зал, завод, затія, забув. Гра продовжується до тих пір, поки не вичерпаються слова. Кількість гравців може бути до 10 або більше. Під час гри діти розширюють словниковий запас, розвивають увагу, швидкість мислення.

Гра «Що до чого»

В цю гру можна грати як у лото. Потрібні будуть картки з малюнками, наприклад, корзина - гриби, вудка - риба, нитка - голка, ваза - фрукти. Картинок може бути як завгодно багато. Перші картинки з пари - у ведучого, другі - у дітей. Під час гри треба підібрати пари. Ведучий говорить: «У мене кошик», відповіді дітей можуть бути різні, адже в кошику можуть бути фрукти і гриби. Перемагає той, хто перший роздасть всі картинки. Якщо грати без картинок, правильні та швидкі відповіді відзначаються фішками. Треба підібрати слова, що пов'язані з цим предметом за змістом. Наприклад, книга - казка, закладка, магазин, читати; ложка - суп, їсти, мити, впустити, помішувати. Можна запропонувати пояснити, як ці слова співвідносяться з названим предметом. Беруть участь у грі від 3 до 6 дітей. У них активізується і поповнюється словарний запас, розширюються уявлення про навколишній світ, розвивається мовлення.

Гра «Підбери риму»

Суть гри зводиться до того, що дітям читають віршик або загадку, але останнє слово в рядку потрібно додати в риму. Наприклад: «Годинникар, примруживши око, він лагодить годинники для ... (нас). Кількість гравців необмежена. Гра розвиває почуття ритму, змушує прислухатися до закінчень слів, знайомить з поняттям рими.

Гра «Поїзд»

Для гри потрібно невелике приготування - слід намалювати три вагончики і паровоз на окремих аркушах картону. У вагонів намалювати по три віконця - кишеньки. За розміром вікон виготовити картки з різними птахами, дикими і домашніми тваринами. Щоб визначити в словах потрібний звук, пропонуються картки із зображеннями, в назві яких присутній цей звук. Можливі різні завдання, наприклад, визначити кількість звуків у словах (слова довгі та короткі): пес, кіт; півень, кабан. Можна виділяти кількість складів: в першому вагоні односкладові слова (кіт, бик, вовк), у другому - двоскладові (заєць, курка, півень), в третьому - трискладові (лисиця, корова, ворона). Під час гри ведучий-касир продає квитки в потрібні вагони, куди розсаджують звірів, купуючи квитки за потрібну кількість кружечків (1, 2 або 3). Кількість гравців - від 2 до 6. Гра хороша тим, що варіативна, тобто, грати можна часто. Хороша робота проводиться над словами, закріплюється словарний запас.

Гра «Хто в будиночку»

Потрібно вирізати картонні будиночки з п'ятьма віконцями: чотири в будиночку, одне під дахом. На приголосні звуки підбираються різні картинки (вовк, ворона, корова, сова; заєць, коза, фазан) Картинки можуть дублюватися. На горищі у віконці будиночка в кожної дитини є певна буква. Ведучий бере зі столу картку, називає, виділяючи певний звук. Гравець, у якого ця буква є у віконці, ставить картинку в кишеньку вікна свого будиночка. Якщо ведучому знову потрапляє ця ж картинка, він виділяє вже інший звук. Тоді картинку забирає вже інший гравець. Кількість гравців може бути від 2 до 4. У грі діти вдосконалюють уміння підбирати слова на певний звук.

Гра «Логічний поїзд»

До паровоза чіпляються вагончики з намальованими картинками. Два сусідніх предмети повинні бути чимось схожі. Гравець пояснює, чому він до вагончика приставляє саме цей вагон (однакові за кольором, за формою, по використанню, за смаком). Наприклад, поряд листок і кавун бо вони зеленого кольору, кавун і м'яч - обидва круглі, м'яч та пірамідка - це іграшки. Одночасно в цю гру може грати до 3 дітей. Вона сприяє розвитку логічного мислення, зв'язного мовлення, оскільки гравці повинні доказово пояснювати свій вибір.

Гра «Включимо телевізор»

Картон поділений на дві половини. На одній дві неглибокі кишеньки одна під одною, на іншій - екран телевізора. Дорослий каже: «Щоб подивитися телевізор, треба дізнатися перший звук в словах, назвавши малюнки у верхній кишені. З виділених звуків утворити слово. Якщо слово правильне, телевізор включиться і з'явиться картинка». У цій грі використовуються слова короткі з 3 - 4 букв. У верхній кишені маленькі картинки: троянда, ананас, кіт. Внизу під картинками виставляються букви Р, А, К. На екрані виникає його картинка. Аналогічно - визначення останнього звуку. У грі приймають участь до 3 дітей. Гра орієнтована на виділення першого і останнього звуків у слові, а поява картинки після правильного складання слова - призовий момент.

Гра «Дізнайся ім'я»

Ведучий пропонує дізнатися сховане слово (або ім'я). Для цього треба називати перші літери по порядку в назвах картинок: трактор - т, ремінь - р, акула - а, ванна - в, альбом - а. З букв отримують слово трава. Інші способи гри: скласти слово з останніх букв або будь-яких інших за порядком. Гравців потрібно до 2 - 3 дітей. Гра розвиває аналіз і синтез, коли з цілого треба відокремити частину, а потім з частин зібрати ціле. Вона привчає дітей розуміти і виділяти початок і кінець слова, вміти порівнювати звук і букву, аналізувати звукову наповненість слова.

Гра «Знайди схоже»

Заготовлюється диск з картону на зразок циферблату. У кишеньках по колу картинки зі словами, які відрізняються одним звуком (мішка - мишка, коза - коса, дим - дім, каска - маска). Стрілки в центрі циферблату. Завдання гравців - знайти пару вказаному слову і з'єднати їх стрілками. Інший варіант - одна частина картинок у дорослого, інша - у дітей. Ведучий викладає картинку на диск, наводить на неї стрілку і чітко називає: «Вудка». Дитина, у яко\ потрібна картинка, теж викладає на циферблат, наводить другу стрілку і називає пару картинок: «будка - вудка». При цьому дитина намагається виділити звуки, що відрізняються. В цю гру одночасно може грати 2 - 3 дитини. Вона розвиває фонетичний слух, чітку вимову. Можна попросити дітей пояснити значення цих слів.

Гра «Піраміда»

У кожного гравця триярусна картонна піраміда. Яруси розкреслені на квадрати з намальованими кружками. У верхньому ярусі по два квадрата з одним кружком, в середньому - по чотири квадрати з двома кружками. В основі піраміди - шість квадратів з трьома гуртками. Внизу квадратів - кишеньки. На картинках зображення предметів, в назві яких від трьох до шести букв (ніж, риба, сумка, колесо). Ведучий бере картинку і просить визначити кількість складів у слові та покласти на потрібний квадрат. Де один кружечок - слова з одного складу, де два кружки - двоскладові слова. Так заповнюються всі квадрати. Перемагає той, хто перший заповнить свою піраміду. Варіант гри: діти самостійно розбирають картинки, визначаючи кількість складів.

Гра «Хто що купив»

У грі дійові особи - дві якихось іграшкові тваринки або ляльки. У кожного є мішок (пакет), куди будуть складатися його покупки. Розігрується ситуація «в магазині». Але виявляється, звірі переплутали пакети - треба допомогти розібратися. Гравці по черзі дістають з мішечків речі і дають тому, хто їх купував. Предмети з лексичних тем - фрукти, овочі; канцтовари, іграшки; взуття та одяг. Грають одночасно 2 - 3 дитини. У цій грі уточнюються значення слів, закріплюються узагальнюючі поняття. Якщо запитувати у дітей, для чого куплені ці предмети, що звірі збираються робити, буде проведена хороша робота з розвитку зв'язного мовлення.

Гра «Загубилися»

Гра може проходити за столом, якщо використовувати предметні картинки тварин і їх дитинчат. Можна влаштувати рухливу гру, якщо приготувати маски з написами. Ведучий пояснює, що тварини гуляли на вулиці, а дитинчата розбіглися хто куди. Треба допомогти знайти мамам їх дітей. Він показує картинку «курка» і запитує: «Кого втратила курка?» Гравці відповідають: «Курча» і знаходять картинку. Ведучий підводить підсумок: «Кого знайшла курка?» - «Курка знайшла курча». Гра закінчується, коли всі тварини з'єднаються в пари. Дітей у грі може бути від 4 до 8.

Гра вчить правильному погодженню іменників, закріплює запас слів по темі «Тварини і їх дитинчата». За аналогією можна придумувати завдання з інших тем.

Висновок

Незважаючи на те, що до шестирічного віку у дітей вирівнюється вимова, словниковий запас дозволяє складати правильні речення, об'єднані одним сюжетом, у грі ці вміння зміцнюються та відшліфовуються. Емоційно забарвлені мовні ігри пробуджують фантазію, дослідницькі здібності, спостережливість, викликають радість від отриманого правильного результату.

пастилки