Перейти до контенту

Ментальна арифметика – що це таке?


як навчитись рахувати усно без калькулятора - Що таке і звідки взялася ментальна арифметика
- Навіщо дитині освоювати ментальну арифметику?
- Кому підійде методика навчання ментальної арифметики?
- Чим корисна ментальна арифметика?
- Переваги і недоліки методики
- Як проходить навчання?

Всі ми в тій чи іншій мірі вже встигли зіткнутися з поняттям ментальної арифметики. Хтось знає про цю науку більше і навіть вже встиг записати дитину в гуртки по її вивченню. Хтось просто чув назву, але точного визначення цього не знає. Що ж це таке ментальна арифметика, для кого вона підходить, як проходять заняття і де потім можна буде застосувати отримані знання? Це далеко не всі питання, якими цікавляться батьки дітей, які бажають освоювати ментальну арифметику. Ми теж зацікавилися і вирішили дізнатися, що таке ментальна арифметика.

Що таке і звідки взялася ментальна арифметика?

Ментальна арифметика прийшла до нас з найдавніших часів, а точніше з Китаю. Вона була винайдена п'ять тисячоліть тому. Але в нинішнє життя нам її вніс турок Шеном. Як часто кажуть, нове - це добре забуте старе. У даній методиці використовується найстаріший спосіб підрахунків, який має назву “абакус”. У нашому світі ми користуємося вдосконаленим японцями “абакус”, що відомий нам як калькулятор. Але, як вважають експерти, первинний варіант абакус - найкращий варіант багатостороннього розвитку дитини. Самі рахунки абакус посприяли появі нової програми «менар», яку ми називаємо «ментальною арифметикою», чи ще простіше - «менталкою». Вперше ця програма з'явилася в Азії близько 1993 року. Ось дійшла вона до нашого часу в найкращому своєму вигляді. Навчання усних підрахунків зараз проводиться у 50 розвинених країнах нашої планети. Одними з найперших перейняли методику школи в Сполучених Штатах Америки, Таїланду та Австралії, Австрії, Близького сходу та Китаю. А в Японії ментальна арифметика входить в обов'язкову навчальну програму. Дуже активно з'являються спеціальні навчальні заклади і в Казахстані, Киргизстані та інших країнах Євразії.

Навіщо дитині освоювати ментальну арифметику?

Ментальна арифметика створена для прискореного розумового підрахунку без паперу і калькулятора, таким чином, розвиваючи інтелект дитини. Вивчаючи програму, будь-яка людина стимулює логічне мислення і міркування, зосередженість і спостережливість. Може навчитися майже миттєво виконувати будь-які арифметичні задачі, і з математичними завданнями теж проблем не буде. Вона тренує пам'ять, а вміння швидко рахувати відображається на мисленні дитини, внаслідок чого дитина стає впевненою у своїх діях.

за що відповідають півкулі мозку людини

Як відомо, у кожної людини в правій півкулі мозку сконцентровані механізми, що відповідають за творчість, а в лівій - за логічне мислення. Коли пише ліва рука, функціонує права півкуля мозку, а коли пише права рука - включається ліва півкуля. Таким чином, тренуючи дві півкулі, можна досягти грандіозного розвитку розумового потенціалу дитини. Найбільше завдання ментальної арифметики складається з розвитку двох півкуль мозку. Тренуючи навички швидкого підрахунку, батько робить величезний внесок в успішне майбутнє дитини.

Кому підійде методика навчання ментальної арифметики?

Методика навчання ментальної арифметики передбачає стрімке збільшення нейронних взаємозв'язків в мозку завдяки активному розумовому процесу. У зв'язку з цим дана методика більш підходить для дітей від чотирьох років до шістнадцяти, тобто в проміжок часу найбільш стрімкого збільшення клітин мозкової речовини. Після шістнадцяти років навчання може зайняти трохи більше часу, ніж до цього віку. Ментальна арифметика принесе більше користі дітям, які не цікавляться точними науками, бо їм буде не складно знайти творчі дії на уроках ментальної арифметики, що послужить допомогою для засвоєння програм інших наук. Нестандартне вміння рахувати настільки цікавим способом буде ще й стимулом для самореалізації, тому що прийде впевненість у власних силах і сміливість. Фахівці так само відзначають, що регулярні уроки ментальної арифметики збільшують загальну успішність в школі та посидючість дітей.

визначення терміну ментальна арифметика

Чим корисна ментальна арифметика?

Як було сказано вище, цінність уроків ментальної арифметики полягає в тому, що вона стимулює дві півкулі мозку. На уроках вихованці удосконалюють використання своєї уяви. Дитяча уява допомагає вирішувати питання за межами школи, а не тільки на уроках. Мова йде про творче мислення і нестандартне рішення задач в житті. Безумовно, як багато хто говорить, «побічний ефект» ментальної арифметики - швидкий підрахунок. З цим важко не погодитися, адже більшу частину часу на заняттях дитина рахує. Взагалі ментальна арифметика допомагає покращити моторику рук, півкулю зв'язку, швидкість роботи мозку, концентрацію уваги.

Переваги і недоліки методики

В будь-якого вчення існують переваги і недоліки. Є вони і в ментальної арифметики. Розглянемо їх докладніше.

Переваги ментальної арифметики

1. Розвиток дрібної моторики і мозкової діяльності (мислення). Тут очевидно все без винятку. Процес підрахунку абакус - це нехитра дія пальцями, завдяки чому формується дрібна моторика пальців, незалежно від нашого бажання.

2. Швидкий рахунок в голові. Тут можна було б взагалі обійтися без коментарів, тому що всі ми ходимо в магазин, робимо ремонт, регулярно щось рахуючи. Але навіть не всі дорослі можуть підрахувати знижку в магазині без допомоги калькулятора або перевірити здачу на касі. Але ж ніхто не хоче помилятися.

3. Покращення пам'яті. Всі дані, які ми зберігаємо в голові, представляють собою сплетіння найрізноманітніших образів та поєднаних з ними асоціацій. Діти краще запам’ятовують фрази пісеньки, якщо вони вчили цю пісню з приятелями біля багаття в туристичній подорожі, ніж вдома, читаючи книгу. З цієї причини уява та образне мислення вважаються основою метою численних методів формування довгострокової пам'яті.

4. Уміння логічно мислити. Завдяки вмінню логічно міркувати, дитина буде більш вдало та успішно вивчати значну кількість предметів шкільної програми. Набагато краще у неї буде вдаватись вивчання віршів, прози, іноземних мов.

5. Концентрація уваги. Безпосереднє вміння ментального підрахунку ґрунтується на тренуванні таких психологічних течій, як зацікавленість і пам'ять.

Продуктивність навчання можна пояснити специфікою методу або його особливими рисами:

- поступовим підвищенням рівня складності вправ (в будь-якому новому кроці складність зростає, внаслідок чого змінюються і вимоги до ступеня уважності під час їх вирішення);
- систематичністю і безперервністю тренувань (не можна назвати легким навчання і тренування навичок уважності, їх зміцнення в практичних вправах, звичка застосовувати для розв’язування задач).

Недоліки ментальної арифметики

1. Дитина, що навчається, може бути засліплена власними успіхами і допускати помилки. При перших успіхах дитина намагається першою закінчити роботу, щоб бути ще успішнішою. Часто це супроводжується втратою уваги, внаслідок чого допускаються помилки. З часом тренування усунуть цей недолік і дитина звикне задумуватись над кожним завданням.

2. Можливе перевантаження дитини. Заняття ментальною арифметикою - це праця, причому праця розумова. Дитина, що займається постійно розумовою працею, може просто перегоріти і втратити інтерес. Тут основне дотримуватися режиму занять, щоб не перевантажити дитину знаннями.

Як проходить навчання?

Перші години занять витрачаються на знайомство з рахівницею. Діти засвоюють функціональність, вчаться виставляти правильно числа і здійснювати елементарні дії. У них створюється образ рахівниці в уяві, далі рахівниці потроху прибирають і діти намагаються робити арифметичні операції вже в голові. Як правило, перші результати вивчення ментальної математики видно вже через 2 - 3 місяці після проведення щотижневих уроків і виконання щоденних коротких домашніх завдань. Для того, щоб в повному обсязі засвоїти цю техніку підрахунків, дітям буде потрібно приблизно два роки стабільних занять. За перший рік вони освоять операції додавання та віднімання чисел, а за другий - здатність множити і ділити. Оскільки в дітей, що почали навчання з раннього віку, процес вивчення ментальної арифметики побудований у формі гри. Викладачі намагаються заманити дітей і надати їм мотивацію для тренувань.

Вивчення ментальної арифметики - це не просто вміння додавати в голові числа, а величезна праця. Якщо дитина не дуже рада математичним формулам і не володіє відповідним складом мислення, не потрібно її насильно тягнути на уроки з ментальної арифметики. Навряд чи це принесе якусь користь. З іншого боку, навіть якщо дитині хочеться вивчати цю науку, не варто тиснути з боку батьків на процес, змушувати займатися через силу. Це може спровокувати перевтому і втрату інтересу до навчання.