Перейти до контенту

Як навчити читати дитину дошкільного віку – спеціальні методики

чіпси


способи навчити дитину читати - Звуковий (фонетичний) метод
- Метод навчання по кубиках Зайцева
- Навчання по картках Домана
- Методика Марії Монтессорі
- Метод Ольги Соболєвої
- Методика Сергія Полякова
- Метод навчання Жукової

Починати вчити дитину читати не варто поспішати, але й відкладати до першого класу теж не потрібно. Вік готовності до освоєння цього вміння індивідуальний, хоча найчастіше знаходиться в проміжку з 5 до 7 років. Головний критерій - добре розвинене усне мовлення. Діти в цілому готові до читання, якщо мають правильну вимову, чіпку пам'ять, широкий лексикон, вміють концентруватися, будувати довгі речення і зв'язно переказувати почутий текст.

Навчання повинно проводитися у формі недовгих ігрових занять, послідовно, без будь-якого примусу і чітких термінів. Інтерес до книг буде складно викликати, якщо батьки байдужі до них, не читали дитині прості твори з ранніх років. По розвитку навичок читання у дітей дошкільного віку було розроблено кілька методик. Можна підібрати будь-яку на свій смак або скласти власну з того, що сподобалося. Не існує методики, що підходить абсолютно всім дітям, і тут від батьків потрібна гнучкість, терпіння і розуміння.

Звуковий (фонетичний) метод

Навчання цим способом традиційно ведеться в початкових класах школи. Також він підходить для дітей старшого дошкільного віку. Уже декілька поколінь дітей навчилося читати фонетичним методом.

Насамперед відбувається знайомство зі звуками на слух, потім - з їх буквеним позначенням (алфавітом). Голосні вивчаються спочатку. Потім дитина вчиться з'єднувати букви в склади і поступово переходить до написання слів, речень і текстів.

Позитивні сторони методики:

- шкільні уроки читання логічно продовжать розпочаті батьками;
- розвивається вміння відокремлювати фонеми (звуки) у словах, що впливає на
поліпшення їх вимови і постановку правильного мовлення;
- полегшується надалі розбір слів, звуковий аналіз, поділ при перенесенні;
- не вимагається придбання, виготовлення наочних посібників, тим більше на початковій стадії, завдяки чому багато занять можуть проходити в будь-якому зручному місці.

Негативні сторони методики:

- навчання займає тривалий період часу, в ньому багато труднощів (відмінність звуку і букви, з'єднання складів, довгих слів);
- осягнення того, що тільки що було прочитано, приходить після появи відточеного вміння складати склади у слова;
- хороша швидкість досягається багаторазовими заняттями, а спочатку читання буде повільним, поскладовим.

пастилки

Метод навчання по кубиках Зайцева

Спосіб заснований на грі з дидактичним матеріалом - спеціальними кубиками. Перше ознайомлення можливе вже в однорічному віці.

На сторонах зображені склади з 1 - 2 букв. Кубики відрізняються один від одного розміром, кольором, шумливим наповнювачем, щоб позначити звуки приголосні і голосні, поєднання твердих і м'яких, дзвінких і глухих.

Розставляючи в ряд по декілька кубиків, можна отримати різноманітні слова. Дитина при цьому вчиться прочитувати їх, наспівуючи склади по порядку. Додатково в навчанні використовуються таблиці з літерами, що часто зустрічаються. Паралельно літери треба писати або обводити для виникнення асоціацій.

Позитивні сторони методики:

- ігри з кубиками цікаві дітям, вони охоче беруть участь в заняттях;
- короткі склади букв швидше запам'ятовуються;
- відсутні сполучення літер, що неможливі за правилами української мови, завдяки чому дитина не буде потім помилятися;
- навчальні посібники, впливаючи на рецептори, допомагають відчути відмінності звуків, розвинути дрібну моторику, ритмічність;
- швидкість читання вища, ніж при звуковому методі навчання.

Негативні сторони методики:

- не розвивається вміння звукового розбору слів, в результаті з такими завданнями виникають труднощі у школі;
- картонні кубики перед заняттями зазвичай необхідно вирізати і склеїти, таблиці - розвісити в кімнаті малюка. При цьому слід їх обклеїти плівкою, щоб вони прослужили довше;
- набір посібників по методиці Зайцева коштує досить дорого і вимагає місця для зберігання.

Навчання за картками Домана

Авторська методика, розроблена Гленом Доманом, призначається для раннього розвитку малюка - приблизно з 3 місяців. Також зустрічаються назви «whole-word», «look-say», оскільки спосіб будується на заучуванні слів цілком.

Дитині багато разів показують блоки з 5 карток, на яких нанесені слова великими червоними літерами (на початковому етапі), швидко змінюючи їх. Написане чітко проговорюється. Все починається з іменників, додаються дієслова, словосполучення, пропозиції.

Результатом має стати запам'ятовування вигляду слів та поповнення словника. Поступово малюк порівнює написання і вимову, розуміє суть будови з окремих букв, вчиться читати тексти по словах.

Позитивні сторони методики:

- розвиток пам'яті, уваги, органів чуття;
- навчання проводиться у формі спілкування з батьками;
- швидкість читання відразу на хорошому рівні.

Негативні сторони методики:

- необхідність підготовки великої кількості матеріалу, розробки розкладу і черговості показів;
- спосіб не зовсім підходить для української мови, бо не передбачає, наприклад, відмінювання за відмінками;
- виникають труднощі з поділом на літери, грамотним письмом;
- результат видно значно пізніше після початку навчання і певний час можливий перекіс у вигляді нездатності розпізнати знайоме слово, показане у незвичному вигляді;
- бувають випадки, коли дитина не цікавиться картками, що змушує застосовувати інші способи залучення уваги.

Методика Марії Монтессорі

Спосіб навчання побудований на переході від листа до читання. Приступати до нього можна приблизно у 4 роки. На покращення дрібної моторики направлено зафарбовування трафаретів, обведення рамок, з'єднання точок в лінії.

Прописні букви виділяються з нерівного паперу, щоб можна було намацати обриси. Діти вимовляють звуки вголос і малюють літери пальцями (на піску, манній крупі), олівцями. Згодом вчаться складати склади, слова, речення, писати друкованим шрифтом. У цьому допомагають відповідні картинки.

Батьки на занятті лише помічники - спочатку вправи розповідають і показують, що пропонується зробити дитині, а далі вона виконує все самостійно. Заняття закінчується розкладанням посібників по місцях.

Позитивні сторони методики:

- формування самостійності, поліпшення дрібної моторики, логічного мислення за допомогою вправ;
- формування вміння швидко читати тексти, писати їх.

Негативні сторони методики:

- необхідність виготовлення, придбання різних матеріалів для ігор;
- метод більше розрахований на групові, а не індивідуальні заняття.

Метод Ольги Соболєвої

Спосіб заснований на формуванні асоціацій під час захоплюючих ігор. Підходить для дітей раннього дошкільного віку.

Для кожної літери показаний образ, що допомагає її легко запам'ятати. Дитина робить літери з різних матеріалів та дивиться, на які з навколишніх предметів вони схожі. Вправи можуть бути різні для дітей, які по-різному сприймають інформацію, щоб засвоєння матеріалу проходило легше.

Позитивні сторони методики:

- виховання любові до читання
- розвиток уваги, пам'яті, фантазії, логіки, збільшення лексикону.

Негативні сторони методики:

- відсутність системи вправ.

Методика Сергія Полякова

Заняття проводяться за чітким планом, всього їх 70, але освоєння навичок читання може відбутися раніше. Дитина послідовно проходить 7 ступенів розвиваючих ігор, розрахованих на власний рівень умінь.

У цій методиці також використовуються склади, які вводяться в дитячу мову після вивчення букв. В першу чергу дитині потрібно освоїти читання по складах слів будь-якої довжини, потім навчитися вимовляти і розуміти зміст речень, переказу, самостійного читання.

Позитивні сторони методики:

- додаткових посібників готувати не потрібно;
- заняття короткі, але цікаві для малюків;
- навчання проходить легко, бо завдання легко виконуються дітьми.

Негативні сторони методики:

- необхідність слідувати плану - потрібно пройти всі етапи навчання і завершити його.

Метод навчання Жукової

Метод підходить для дошкільнят з 3 років, а також малюків, що страждають затримкою розвитку мови. В цьому способі передбачено полегшений шлях розвитку навичок читання в коротких вправах.

Дитина вивчає голосні літери, за допомогою зрозумілого алгоритму вчиться їх правильно поєднувати в склади, потім додаються приголосні. Завдання ускладнюються поступово.

Цікавим доповненням є магнітна азбука автора.

Позитивні сторони методики:

- покращення усного мовлення, розвиток мислення, пам'яті;
- попередження помилок при письмі;
- хороша швидкість читання.

Негативні сторони методики:

- метод наближений до фонетичного, наповнений навчальними моментами.

Рекомендувати батькам якусь певну методику навчання читання складно і некоректно. Комусь підійде одна методика, комусь інша, незалежно від того, чи має вона якісь недоліки чи ні. Вибираючи методику навчання, слід віддавати перевагу тій, яка найбільш доступна і зрозуміла для дитини. Основне проявляти терпіння, хвалити дитину, тоді процес навчання буде максимально легким та цікавим.