- Чи бувають задатки сили волі у дітей?
- Виховання самоконтролю в дитини
- Важливість підтримки і заохочення
- Як виховати самостійність у дитини?
Майже всі батьки хочуть, щоб їхні діти, після того як виростуть і стануть самостійними, були цілеспрямованими, відповідальними і дисциплінованими, але в більшості випадків досягти цього досить і досить складно. Дитина, як на зло, відрізняється непосидючістю і не може тривалий час займатись одним заняттям. Малюк покидає почату справу буквально через декілька хвилин і ніколи не дотримується своїх обіцянок. В такому випадку прийнято стверджувати, що в дитини немає сили волі. Тож давайте вияснимо, які існують методики для виховання сили волі у дитини? Як навчити дитину керувати собою в різних життєвих ситуаціях?
Чи бувають задатки сили волі у дітей?
Сила волі не належить до рис і якостей, що притаманні людям від народження. Ці характеристики потрібно самостійно виховувати. Після народження діти не мають ніяких звичок, вони їх отримують згодом, під час ознайомлення з оточуючим середовищем. Новонароджені діти ще не вміють керувати собою і власною поведінкою, але після ряду спроб і помилок вони поступово починають усвідомлювати, як керувати своїми звичками і діями.
Перший досвід керування власною поведінкою припадає на вік від 3 до 5 місяців. У цей період дитина вперше відчуває, що бажання диктує їй які дії потрібно зробити. Наприклад, діти вперше самостійно пробують трясти брязкальцем, яке тримають в руках. При цьому дитина чітко усвідомлює, що брязкальце видасть звук тільки після дотику до нього, а в іншому випадку звуку не буде. Почувши звуки, що сподобалися малюку, він починає повторювати ті рухи, що призвели до виникнення звуку. Власне такі спроби керування власною поведінкою віддалено можна назвати вольовими задатками. Хоча правильніше буде їх назвати умовними рефлексами.
Потрібно пам’ятати, що діти по-різному проявляють такі задатки. Одні малюки під час прогулянки поводять себе досить спокійно, а інші можуть влаштовувати жахливі істерики, якщо їх намагатися посадити в коляску. Одні діти самостійно їдять кашу, а інших необхідно вмовляти або заставляти. Те саме стосується і складання іграшок. Відмінності поведінки дітей в таких випадках можна пояснити різними властивостями нервової системи. Однак, поведінка малюка в цей період часу не означає, що він таким і залишиться в майбутньому. Просто батьки повинні врахувати, що для виховання в дитини сили волі, самостійності та наполегливості необхідно знайти до дитини індивідуальний підхід.
Виховання самоконтролю в дитини
Коли дитині вже майже два роки, у неї формується така важлива риса характеру, як самоконтроль. Ця якість має безпосередній вплив на силу волі. Дитина починає вчитись стримувати емоції, коли їй хочеться плакати - вона утримується, якщо їй подобається нова іграшка - вона не вимагає купити цю іграшку, хоча все це відбувається під впливом батьків. Тим не менш, діти в такому віці ще не усвідомлюють, чим саме викликана необхідність у такому стримуванні. Вони намагаються тримати себе в руках лише заради вимоги або прохання батьків.
Для того, щоб самоконтроль з часом перетворився на силу волі, батьки повинні пояснити дитині, що існують певні норми поведінки між людьми і вдома. Крім цього, слід вказати, що саме потрібно і можна робити, а що заборонено навіть якщо цього дуже хочеться. Тут дуже важливо пояснювати малюку все це в дуже лояльній формі, без тиску і жорсткості. Просто слід порозмовляти з дитиною і спокійно їй все це пояснити.
Важливість підтримки і заохочення
Коли дитині виповнилось лише три роки, вона все ще буде підкорятися своїм емоціям, адже мотивація більшості дій ще поки що їй незрозуміла. І якщо мама пояснить, що при відвідуванні стоматолога потрібно не плакати, а терпіти біль, дитина буде намагатися так робити. Але коли малюк побачить, що в іншої дитини, яка плакала і пручалася в кріслі зубного лікаря, є красива іграшка, він не зможе зрозуміти, чому саме так відбувається. Тому при наступному відвідуванні лікаря він може і не стримуватися.
В таких випадках батьки повинні проявити максимальну витримку і терпіння. Їм необхідно пояснити дитині, що стримування необхідне не заради якоїсь вигоди, а виключно для формування власного характеру. Тим не менш, підтримка і заохочення дитини є дуже важливими чинниками, хоча в цьому потрібно знати міру, адже позитивні дії малюка будуть пов’язані з певною винагородою. Тому робити акцент на певному позитивному вчинку не потрібно, а всього лише піти наступного дня в магазин і купити красиву іграшку, без уточнення, за що саме дитина її заслужила.
Слід зазначити, що компенсація дій дитини з матеріальної сторони не завжди відіграє найважливішу роль. Для багатьох дітей моральна підтримка батьків і близьких куди важливіша за іграшки та інші матеріальні цінності. Якщо навіть в дитини з першого разу не виходить стриматися від тієї чи іншої дії, не потрібно злитися і нервувати. Терпіння і пояснення допоможуть малюку подолати всі труднощі, що в кінцевому результаті вплине на загальне формуванні сили воді в дитини.
Як виховати самостійність у дитини?
Основа сили волі у дітей починає формуватися приблизно у віці від 4 до 5 років. Це основний етап, на якому діти вже чітко усвідомлюють слова "не можна" і "можна", та більш-менш можуть контролювати свої дії та поведінку. Тим не менш, не слід вважати, що в такому віці дитина вже здатна самостійно впоратися зі своїми емоціями і поведінкою без допомоги батьків та дорослих. Навпаки, контроль зі сторони буде відігравати ще важливішу роль, ніж це було в більш ранньому віці.
Основне ніколи не тиснути морально на дитину, застосовуючи такі слова, як "зобов’язаний", "мусиш" або "повинен". Надмірна кількість заперечень, заборон і зобов'язань будуть формувати в дитини бажання уникати відповідальності за свої дії та робити все навпаки. Дуже важливо виховати у дитини самостійність. Цього можна досягти незначними хитрощами. Спочатку їй можна заборонити певні дії та вчинки, а потім, під впливом прохань з боку дитини, піти на певні поступки. В таких випадках малюк відчує свою перемогу і важливість своєї точки зору, що позитивно вплине на виховання сили волі в дитини.